Det här inlägget tar upp de olika utmaningar och svårigheter som
möter barn som mobbas och utsätts för sexuella trakasserier. Den sistnämnda
formen av kränkningar är oerhört vanlig, men än så länge inte lika omtalad som
mobbning har börjat bli. Med utmaningar och svårigheter avses traumatisering
och att skolan inger orosanmälningar till socialtjänsten eller belägger
föräldrar med besöksförbud i stället för att åtgärda mobbning.
Vi riktar oss dels till barns föräldrar och till dig som blir eller har blivit utsatt,
dels till kollegor som förhoppningsvis kommer att arbeta mer med att företräda
barn i skadeståndsrättsliga ärenden.
Diskrimineringsombudsmannen
(DO) och Skolinspektionen (inklusive Barn- och elevombudet, BEO) kan inte göra
allt. Advokatkåren behöver dra sitt strå till stacken, framför allt när det
gäller att driva skadeståndsrättsliga mål, även sådana fall som DO och
Skolinspektionen p g a bristande resurser inte har möjlighet att driva själva.
Det är förmodligen en enorm besvikelse för alla de föräldrar som hoppas på
hjälp, men där DO eller Skolinspektionen bara riktar kritik mot skolan utan att
väcka talan om skadestånd (trots att det vore fullt möjligt) p g a resursbrist.
5 och 6 kap skollagen: trygghet,
studiero och nolltolerans mot mobbning
Trygghet
och studiero är en av lagstiftaren prioriterad fråga. Det framgår av att
reglerna om trygghet och studiero är placerade tidigt, redan i kapitel 5, i skollagen.
Mobbning
har också blivit en högre prioritering för lagstiftaren. Reglerna om mobbning
finns i kapitel 6 i skollagen,
direkt efter kapitlet om studiero. Därigenom vill lagstiftaren markera ett
samband: kränkningar och trakasserier är oförenliga med trygghet och studiero.
I
den tidigare
skollagen
fanns reglerna om mobbning i lagens näst sista kapitel. Små detaljer kan man
tycka. Men även en sak som kapitlens placering i en lag kan faktiskt visa att
arbetet mot mobbning har blivit viktigare med tiden. Samtidigt, trots att
skollagen skyddar barns rättigheter, så kan de styrdokument lagen kräver
(handlingsplaner, likabehandlingsplaner) i praktiken bli ”hyllvärmare” (för att
citera mobbningsexperten Arne Forsman) om inte skolan
gör sitt yttersta för att leva upp till lagens krav.
Om
rektor och skola bara vidtar verkningslösa åtgärder (t ex i form av oräkneliga
möten med ett mobbat barns föräldrar, eller övervakning av det barn som kränks,
som om det barnet är problemet) kan de inte inte anses uppfylla kraven i
skollagen, utan är snarare att anse som ett kringgående av lagens bestämmelser.
Det
är inte så att advokatkåren kan hjälpa till i alla mobbing- och trakasseriärenden,
men definitivt är det så att många barn går miste om sin rätt till skadestånd p
g a att föräldrarna kanske inte ens känner till att det går att söka sådan
hjälp (och kanske, i värsta fall, p g a att det finns få advokater som arbetar
med de här ärendena).
Skolvärlden osynliggör sexuella
trakasserier
Katja Gillander
Gådin,
professor i folkhälsovetenskap, forskar om hur sexuella trakasserier påverkar
barns psykiska hälsa. Hennes forskning, som bygger på intervjuer med tusentals
grundskoleelever, visar att skolvärlden osynliggör sexuella trakasserier.
Gillander Gådin poängterar bl a:
De yngre eleverna, särskilt tjejerna i
årskurs 1-6, verkar ha svårare att bli tagna på allvar när de lyfter problemen,
eftersom ingen vill tro att det kan handla om sexuella trakasserier i den
åldern. Tjejerna blir till sist avtrubbade och drivs att acceptera allt grövre
behandling. De förminskar alltså trakasserierna, men mår psykiskt dåligt ändå
Friends räknar med att
60 000 barn och unga mobbas i Sverige. Sexuella trakasserier är också
oerhört vanligt. I Friendsrapporten
2015
konstateras: ”Var tionde elev på mellan- och högstadiet uppger att de blivit
utsatta för sexuella trakasserier under det senaste året. Vanligast är det
bland tjejer på högstadiet”. Flickor utsätts med andra ord både för ”könsneutrala”
kränkningar (mobbning) och könsspecifik diskriminering (sexuella trakasserier).
Flickor
drabbas inte sällan av rent brottsliga sexuella övergrepp som kan bli föremål
för polisanmälan och åtal i en brottmålsrättegång om förövarna har fyllt 15 år.
Det kan innebära trakasserier i form av brottsligt sexuellt ofredande (att
pojkar tafsar, skickar oönskade meddelanden om sex, sprider bilder mot en
flickas vilja, sprider rykten om hennes sexliv o s v) men det kan också
inbegripa grova brottsliga gärningar, som våldtäkt.
Sådant
sker faktiskt på vissa skolor, och är något som skolan kan och bör ställas till
svars för även om det redan har lett till en fällande dom av de unga gärningsmännen (vilket är ovanligt).
Skolan kan och bör ställas till svars i en skadeståndsrättslig tvist i dessa
ärenden, med stöd av diskrimineringslagen.
Barn har skolplikt i Sverige och det är skolans plikt att ansvara för deras trygghet. Och
trygghet innebär naturligtvis att barn inte skall bli tafsade på mot sin vilja,
eller betydligt värre saker.
2 kap 7 §
diskrimineringslagen stadgar att en utbildningsanordnare som får
kännedom om att ett barn eller student utsätts för sexuella trakasserier är
skyldig att utreda och vidta åtgärder.
2015
kom två domar, en från Hovrätten för
Västra Sverige
och en från Göta hovrätt. Båda ärendena
gällde sexuella trakasserier. Hovrätterna slog fast att utbildningsanordnarna
(Region Östergötland och en kommun i Värmland) skulle betala 20 000 kr
respektive 50 000 kr i diskrimineringsersättning.
Lärarkåren har nog aldrig tidigare varit så upplyst om jämställdhet, men i några extrema fall förekommer det fortfarande att skolpersonal som sextrakasserar elever. DO har drivit fram en förlikning
med en högstadieskola i
Lund
(Lunds kommun gick med på att betala 50 000 kr i
diskrimineringsersättning) och driver just nu ett annat ärende mot staten (som
är huvudman för universiteten) gällande Lunds
universitet.
I båda fallen har manliga lärare sextrakasserat kvinnliga elever/studenter.
För
dig som är förälder till ett barn som utsätts för sexuella övergrepp i skolan
bör du både polisanmäla dessa övergrepp och kontakta
Diskrimineringsombudsmannen, Skolinspektionen och/eller advokat. Det ska dock sägas att med tanke på hur många
som mobbas och trakasseras i skolan skulle de här myndigheterna behöva ha kontor
stora som riksdagen. Det finns därför inte sällan anledning att även vända sig till
advokat. Barn som utsätts för sexuella trakasserier kan ha rätt till en
särskild form av skadestånd från utbildningsanordnaren (diskrimineringsersättning).
Skolans
skyldighet att betala sådan ersättning om skolan inte har gjort sitt för att
motverka trakasserier slås fast i 5 kap 1 §
diskrimineringslagen.
Men detta förutsätter en separat civilrättslig tvist vid sidan av en eventuell
brottmålsrättegång. Till skillnad från brottmålet, där staten genom åklagaren
väcker åtal om barnen har fyllt 15 år, måste du som förälder (själv eller med
hjälp av DO eller advokat) väcka en talan om diskrimineringsersättning. I
praktiken kan du då väcka talan om både diskrimineringsersättning och ”vanligt”
skadestånd för icke könsspecifik mobbning.
Rasistiska trakasserier
Rasism
är också vanligt förekommande i skolan. I en BRÅ-enkät med högstadie- och
gymnasieelever heter det:
Exempelvis uppger cirka 40 procent av
eleverna med immigrantbakgrund att de vid något tillfälle blivit retade på
grund av sitt ursprung jämfört med 9 procent av ungdomarna med helsvensk
bakgrund
(Intolerans:
Antisemitiska, homofobiska, islamofobiska och invandrarfientliga tendenser
bland unga,
s 12).
Även
när det gäller rasistiska trakasserier i skolan har DO nyligen drivit fram en
viktig förlikning. En flicka i Alvesta hade utsatts
för mobbning med rasistiska förtecken i flera år. Kommunen gick med på att betala
55 000 kr i
diskrimineringsersättning till flickan.
När det gäller försvaret av barns mänskliga rättigheter är det viktigt att den rasistiska mobbningen av flickan i
Alvesta och sexmobbningen av de ovan nämnda kvinnliga gymnasieeleverna har lett
till diskrimineringsersättning. Reglerna som tas upp i det här inlägget gäller
alla former av trakasserier, både sexuella och rasistiska.
Barn får inte utsättas för repressalier
Skolor
är skyldiga att inge orosanmälan till socialtjänsten om de misstänker att ett barn
far illa (14 kap 1 §
socialtjänstlagen). Advokater som företräder trakasserade och mobbade barn vet dock att det
påfallande ofta händer att deras föräldrar anmäls av rektor till socialnämnden.
En
annan sak som är ganska vanlig är att rektor belägger det kränkta barnets
föräldrar med besöksförbud. Här verkar det som att rektorn läser 5 kap
skollagen (om studiero) ”som fan läser bibeln”. I stället för att garantera
studieron genom att förebygga kränkningar anser man sig garantera trygghet och
studiero genom att belägga det kränkta barnets föräldrar med besöksförbud, som
om problemet då är ur världen.
Självklart kan det råda missförhållanden även hemma hos mobbade barn.
Men än så länge, i de mobbingärenden där vi är eller har varit ombud, så
har socialtjänsten omgående lagt ned sin utredning och avstått från ingripande.
Varför? Därför att de har märkt att det inte är några problem hemma hos det mobbade
barnet, utan att barnets dåliga mående beror på en ohållbar skolsituation.
De
mobbade och trakasserade barn som söker vårt biträde har helt vanliga föräldrar som älskar sina barn. Det som utmärker dem är
kanske att de är mer stridbara än genomsnittsföräldern. Vissa föräldrar kan
säkert ge upp till slut till följd av en rektors missbruk av t ex besöksförbud.
Hur
kommer det sig att så många föräldrar till barn som mobbas/trakasseras råkar ut
för orosanmälningar eller besöksförbud, eller till och med både och? Vår
erfarenhet är att det ofta sker när en rektor inte vill erkänna eller åtgärda
mobbning på skolan, trots att det enligt skollagstiftningen råder nolltolerans mot
kränkningar.
Sådana
rektorer och deras personal brukar bara rikta åtgärder mot det utsatta
barnet. Det är bekvämare för rektorn, som då inte behöver stöta sig med ett
flertal föräldrar. Att rikta åtgärder - t ex skriftliga varningar - mot mobbarna, som är fler till antalet,
kräver mer kurage och handlingskraft.
I
detta läge upplever föräldrarna hjälplöshet. Att det utsatta barnet t ex enligt
rektorn ska ha en person som följer med dem på skolgården kan vara
kontraproduktivt och rentav leda till att den utsatta flickan eller pojken bara
känner sig ännu mer ensam och annorlunda.
Om
du som förälder har tagit upp mobbning eller trakasserier med skolan, och
rektor sedan meddelar besöksförbud och eller anmäler dig till socialnämnden, är
det inte per automatik att se som repressalier, men kan mycket väl vara det vid
en helhetsbedömning av ärendet. I 6 kap 11 § skollagen samt 2 kap 19 § diskrimineringslagen finns ett
uttryckligt förbud mot att ”hämnas” om barn (eller barns föräldrar) anmäler, påtalar
eller deltar i en utredning om kränkningarna. I synnerhet kan besöksförbud mot
skötsamma föräldrar som försöker hävda sitt barns rättigheter vara att se som en
form av repressalie. Repressalierna är i sin tur en självständig grund för
skadestånd vid sidan om mobbning/trakasserier.
Om
du som förälder har ett barn som kränks i skolan skall du inte behöva acceptera
att bli belagd med besöksförbud och anmäld till socialtjänsten. Ditt barn har
enligt 1 kap 4 §
skollagen
rätt till en givande utveckling i skolan, och dit räknas att inte bli mobbad
eller trakasserad. En anmälan till ”soc” är inte automatiskt att se som en
repressalie, men kan mycket väl vara det om det sker inom ramen för föräldrars
kamp för att få bukt med mobbning.
Traumatisering
Mobbade
och trakasserade barn och deras föräldrar upplever ofta stor utsatthet och
ensamhet. Varje familj befinner sig i sin egen tragedi, när det hela egentligen
är ett samhällsproblem som bara upprepar sig. Vi som arbetar med det ser hur
identiska problemen är. Det är som om det är samma naiva rektor som sitter på
alla skolor där barn plågas av andra barn för att vuxna inte ”vet” vad de har
för ansvar.
Även
föräldrar drabbas hårt. Det händer att äktenskap och förhållanden går i kras på
grund av att föräldrarna blir nedbrutna av skolledningens naivitet och
okunnighet.
Att
möta mobbade barn och deras föräldrar påminner om att möta asylsökande som har
flytt från krig, förföljelse och tortyr och söker ett bättre liv i Sverige. Överläkaren
och psykiatern Per Borgå förklarar att mobbning
ger samma psykologiska ”sår” som tortyr: posttraumatiskt
stressyndrom
(PTSD).
Den
som har mobbats, kränkts och trakasserats kan vara i behov av någon form av
traumabehandling, samtal för att lära sig hantera det hemska hon eller han har
varit med om. Särskilt efter att kränkningarna har upphört.
Sekundär
traumatisering, och därmed även PTSD, kan drabba anhöriga. Som förälder vill du
göra allt för dina barn. De ”som ser sig själva som frälsare och räddare” är
mest i riskzonen för sekundär traumatisk stress, enligt en forskare som citeras
av psykoterapeuten Claes Olsson.
Advokatkåren är en outnyttjad tillgång
Katja
Gillander Gådins ovan nämnda forskning och BRÅ:s ovan nämnda enkät visar att
sexuella och rasistiska trakasserier är utbredda i skolan. Trakasseriärendena
som drivs av DO utgör toppen av ett isberg. Det går alltså inte att förvänta
sig att kanske fem processförare från DO skall kunna hjälpa alla som behöver
hjälp med att begära skadestånd. Det finns fem tusen advokater som bör kunna
hjälpa till med detta.
Advokatsamfundet
bör bli bättre på att informera allmänheten om att rättsskyddet i hemförsäkringen
i normala fall täcker 80 procent av arvodeskostnaderna.
Det
är viktigt att medborgarna i kommunerna känner till att även om Skolinspektionen eller DO inte
väcker en skadeståndstalan för ditt barns räkning, så kan det mycket väl vara
möjligt att få den hjälpen av advokat (om advokaten bedömer att ditt barns
ärende är tillräckligt allvarligt och att det finns förutsättningar för att
driva ärendet med framgång).
I ett tidigare inlägg här på bloggen
ges handfasta råd om vad man bör göra som förälder om skolan
inte åtgärdar mobbning. Vi ska passa på att ta upp en fråga vi ofta brukar få: ”Bör vi anmäla till Skolinspektionen eller vända oss till advokat?” Vårt
svar är: gör både och.
Mobbning
kan, och bör, alltid anmälas till Skolinspektionen. De utför ett
viktigt arbete, som varken ska underskattas eller överskattas. I regel riktar de bara kritik mot skolan, och inget mer händer. 2015 fick de in 4 035
anmälningar.
Det motsvarar elva anmälningar om mobbning om dagen.
Trots
deras utredningsarbete, som sker helt ”på handlingarna” (utifrån
skriftväxling som inleds med föräldrars anmälan och sedan skolans svar och
föräldrars möjlighet att inkomma med kommentarer) har myndigheten sällan
möjlighet att driva skadeståndsrättsliga mål i domstol. 2015 väckte myndigheten
talan ungefär en gång i veckan, i 1,1 % (46 st) av 4 035 ärenden. Skolinspektionen
(och Barn- och elevombudet, BEO, som hör dit) skulle med andra ord behöva långt
fler anställda.
En
grundligare utredning är ofta en förutsättning för att kunna reda ut
frågetecknen i ett ärende där föräldrarna säger en sak och skolan en annan (”Vi
ser en glad flicka/pojke” osv, som om inte alla förstår att kränkta barn in i
det längsta gör allt för att inte visa att de är ledsna).
För
att ta tillvara barnets rätt till skadestånd och/eller
diskrimineringsersättning kan det ofta krävas att du som förälder anlitar
advokat, som kan utreda vad som har hänt mer ingående.
Skolinspektionens
eller Diskrimineringsombudsmannens utredningar är definitivt något som en
advokat kan ha användning av i efterhand. Givetvis händer det också att dessa
myndigheter kan få användning av advokatens utredningsarbete. Detta är något
som idag sker alltför sällan.
Så
misströsta inte om myndigheterna inte hjälper ditt barn att få skadestånd. I
synnerhet om myndigheterna har uttalat kritik mot skolan i sitt beslut (de
meddelar alltid ett beslut) är detta något som du som förälder kan använda dig
av om du anlitar advokat för att kräva skadestånd.
En
advokat kan förstås inte garantera att just ditt barns ärende är ett sådant där
man kan förvänta sig att driva en skadeståndsrättslig process med framgång. Men
skulle definitivt gå i fler än 1,1 % av fallen (de fall där Skolinspektionen
går till domstol). Det du kan göra är att låta en advokat titta på det
skriftliga material du har. Ju mer skriftligt material du har desto lättare är
det för oss att göra vår bedömning. Om det t ex är så att det saknas bevisning
eller om skolan trots allt ger intryck av att ha agerat korrekt kommer vi att
avråda från att väcka talan.
Passiva och provocerande offer
En
svårighet som kan möta föräldrar är att deras barn skuldbeläggs, att skolan
kräver att det är det kränkta barnet som måste ändra sig. Det är särskilt
vanligt när det gäller pojkar som mobbas och försöker ”ge igen”, det som
mobbningsforskare kallar ”provocerande offer”.
I
Skolverkets forskningsöversikt Skolan –
en arena för mobbning från 2002 beskrivs detta utförligt:
Många forskare menar att det finns två
huvudkategorier av offer… Passiva offer är oroliga och osäkra. De provocerar
inte och försvarar inte sig själva… Provocerande offer å andra sidan provocerar
andra men är ineffektiva när de skall försvara sig själva.
Skuldbeläggandet
av det kränkta barnet blir ofta ännu mer uttalat i de fall där barnet inte bara
försöker undvika mobbarna utan försöker (men misslyckas) freda sig genom att gå
till motangrepp. Det alla kränkta barn gör, oavsett om de försöker vara extra
snälla, göra sig osynliga, ställa upp på fler kränkande bilder, eller försöka
ge igen, är att av egen kraft försöka sätta stopp på fortsatta kränkningar.
Om
det mobbade barnet fysiskt försöker värja sig är det ännu vanligare att en
handlingsförlamad skolledning försöker skuldbelägga det mobbade barnet.
Föräldrarna kan få ännu svårare att hävda sitt barns rättigheter, om deras barn
utmålas som en ”lika god kålsupare” som mobbarna.
En
rektor har ansvaret för barnens skolmiljö och lärarnas arbetsmiljö. Och om
rektors uppfattning är att mobbning är en överskattad fråga och inget problem,
då är föräldrar till mobbade och trakasserade barn plötsligt bara i vägen. Dessa
föräldrar ”tjatar” ju om något som inte finns eller inte är ett problem.
En rektors administrativa och pedagogiska
ledarskap
Det
är sorgligt att mobbade barn skall behöva byta skola, när det (i värsta fall) är
mobbarna som antingen bör få skriftliga varningar eller omplaceras till en annan klass eller skola eller
stängas av och byta skola. Detta kan rektor göra med stöd av reglerna i 5 kap 12-20 §§ skollagen, men det sker sällan.
Det är inte en lösning i alla lägen, men som nödlösning om en situation har spårat ur tillåter
lagen omplacering eller avstängning av de barn som mobbar och trakasserar. Det har rektorn rätt att besluta
om för att trygga studieron och en givande skolgång för andra barn. Innan det
blir aktuellt kan rektor utfärda en skriftlig varning (5 kap 11 § skollagen) som
förhoppningsvis leder till att barn som mobbar och trakasserar ändrar sitt
beteende.
Sådana
drastiska åtgärder borde inte vara nödvändiga, för enligt 6 kap skollagen skall
alla skolor ha ett aktivt, förebyggande arbete mot mobbning, som fokuserar på
vänskap och dialog. De här ”mjuka” värdena, värdegrunden, beskrivs i
skollagens 1 kap 5 §. Värdegrunden
är inget man bara berättar om på en lektion (det är inte en godtagbar eller
effektiv åtgärd mot mobbning) utan något som ska genomsyra hela
skolverksamheten.
Mobbning
och trakasserier är oförenliga med värdegrunden. Här har lärare och förskole-
och fritidspedagoger en uppgift som de garanterat vill arbeta med. Men tyvärr
är det inte alla som får chansen att göra det, eftersom vissa rektorer i
praktiken motarbetar ett seriöst arbete mot mobbning.
Lärare, förskollärare och fritidspedagoger är idag allt mer utbildade och kunniga i fråga om barns psykologiska utveckling och behov.
En
rektor, framhåller Skolverket, har till
uppgift att ”förutom det administrativa ledarskapet, även utöva det sociala
ledarskapet”. Man kan även kalla det för pedagogiskt ledarskap. Och Skolinspektionen ser tyvärr
”brister i det pedagogiska ledarskapet på många skolor”.
Gissningsvis
är många yngre pedagoger mer medvetna om vad mobbning och trakasserier innebär
än många medelålders rektorer. Helt enkelt därför att dessa rektorer knappast
lärde sig särskilt mycket om saken då de började arbeta i skolan.
Med
tanke på all kompetens som finns på skolor, förskolor och fritids, med alla
högutbildade och barnkära anställda, är det skandal att det fortfarande finns
rektorer som verkar höra hemma på femtiotalet, när ingen talade om de här frågorna och mobbning ansågs vara ett normalt beteende.
Det
finns numera universitetskurser om mobbning i Umeå, Göteborg och Stockholm. Det
borde finnas på fler lärosäten, rimligen på alla där det finns en
lärarutbildning, eftersom det är ett problem av sådan omfattning. En sådan kurs
borde vara självklar för att få inneha ett rektorsämbete. Sitter du som rektor och
ansvarar för ett stort barn får du inte bara ”tro att du vet”.
Ödmjuka rektorer är de bästa rektorerna
Vem
som helst förstår att det inte är lätt att vara rektor. Vad är en duktig
rektor? Det är, bland annat, en rektor som är ödmjuk. Som tycker att mobbning
och trakasserier är ett problem, något man ständigt måste vara på sin vakt
emot. Sociologen Björn Ahlström vid Umeå universitet har skrivit en avhandling baserad på
enkäter om mobbning i 24 skolor. Han poängterar bland annat:
på skolor där det förekommer en högre
grad av mobbning enligt eleverna, svarar rektorerna att just på deras skola är
det ”på en normal nivå” eller ”som vilken skola som helst”.
En annan vanlig respons hos dessa
rektorer var att det inte förekommer alls och att de inte upplever nivån av
mobbning som något problem. På skolor där eleverna upplever en lägre grad av
mobbning svarar rektorerna med att nivån är ”ett problem” och att ”det
förekommer” mobbning. Dessa resultat är intressanta då skolor som har elever
som upplever en högre grad av mobbning inte har rektorer som bekräftar detta.
På skolor som har elever som upplever en
lägre grad av mobbning finns det rektorer som uppfattar nivån av mobbning,
oavsett att den är på en relativt låg nivå, som ett problem
Ahlströms
forskning tyder på att mobbning är en ledarskapsfråga. De rektorer som
oroar sig för mobbning är de bästa, de som är bäst på att tillgodose elevernas
rätt till en trygg och givande skola.
Många
lärare skulle säkert vilja göra mer mot kränkande behandling, helt i linje med
skollagens krav. Samtidigt stöter man i mobbingärenden på många lärare som har blivit
utbrända, bytt jobb och så vidare, sannolikt för att de har känt sig
motarbetade av rektor. Om rektors inställning är att mobbning inte är ett
problem på hans/hennes skola, och en lärare sedan börjar påtala att ett barn i
klassen mobbas, då sätter sig ju den läraren faktiskt upp emot rektorn.
Numera,
med mail och engagerade föräldrar, förstår vi att det ibland kan vara jobbigt
för all skolpersonal, både lärare och rektorer, då föräldrar ”lägger sig i”.
Men det får inte gå så långt att skolledningen börjar strunta i larm från
föräldrar som tar upp att deras barn blir mobbade.
Fördelaktiga regler om bevisning och
rättegångskostnader
Diskrimineringslagen
och skollagen innehåller regler som gör det lättare för sexuellt trakasserade och
mobbade barn att driva sin talan.
Bevisregeln
Den
första är att regeln om delad bevisbörda som kommer till uttryck i 6 kap 14 § skollagen samt 6 kap 3 § diskrimineringslagen.
Regeln om rättegångskostnader
Den
andra är regeln om att tingsrätten kan besluta att även om barnet inte lyckas
övertyga rätten, så kan rätten besluta att skolhuvudmannen ändå skall stå sina
processkostnader, under förutsättning att rätten bedömer att det trots allt
funnits skälig grund för barnet att väcka talan. Denna regel återfinns i 6 kap 13 § andra stycket skollagen samt 6 kap 7 § första stycket
diskrimineringslagen.
Till
saken hör även att rättsskyddet i hemförsäkringen täcker en motparts kostnader
upp till ett visst belopp för det fall barnets talan inte vinner bifall.
Det finns dessutom ofta en möjlighet att nå en förlikning. Det innebär att det inte
ens behöver bli någon rättegång (huvudförhandling), eftersom skolhuvudmannen
ofta kan känna vart målet är på väg och då hellre betala skadestånd frivilligt
än att tvingas göra detta genom en dom från tingsrätten.
Synen på självmord i svensk straff- och skadeståndsrätt
Hittills har det aldrig betalats ut några
skadestånd från staten i ärenden där barn i Sverige har tagit sitt liv till följd av
mobbning eller sexuella trakasserier. Det beror bland annat på svårigheten att bevisa orsakssambandet och att Sverige
har en tradition med låga skadestånd. Det är därför på sätt och vis ingen enkel fråga för en advokat att rekommendera efterlevande anhöriga att driva en sådan talan. Å
ena sidan tycker nog alla att barnens anhöriga förtjänar upprättelse. Å andra
sidan är skadestånden så pass låga att det är tveksamt om det ens kan bli tal
om upprättelse.
I
Sverige är det 45 barn om året som tar sina
liv p g a mobbning, enligt mobbningsforskaren Björn Johanssons uppskattning. Ett barn var åttonde dag! De här barnen
är inget annat än mobbningens dödsoffer. Deras föräldrar och syskon kan utan tvivel ha en
fordran på skolan på ersättning. Om det är värt det är en sak för sig. Men någonting kan ändå sägas om hur den rättsliga regleringen ser ut.
Enligt
3 kap 2 § p 1 skadeståndslagen skall stat och
kommun ersätta personskada som vållas genom fel eller försummelse vid
myndighetsutövning i statlig eller kommunal verksamhet. Det gäller även
skolverksamhet (kommunal verksamhet). Om det handlar om ett barn som har gått
på en friskola kan friskolans huvudman bli skadeståndsskyldig för vållande
genom vårdslöshet (2 kap 1 §
skadeståndslagen).
Den personskada som avses i juridiska termer är de anhörigas lidande, som drabbar
”någon som stod den avlidne särskilt nära” (5 kap 2 § p 3 skadeståndslagen). En sådan
talan kräver dock att de efterlevande orkar strida för sin sak utan att ha
någon garanti att vinna framgång (någon sådan 100-procentig garanti finns aldrig
i rättsliga sammanhang).
Det
har hänt att efterlevandes skadeståndsanspråk i anledning av en anhörigs
självmord har prövats rättsligt. Det finns två viktiga rättsfall. Det ena är
ett tvistemål som gäller ett självmord i häktet, det andra är ett arbetsmiljöbrottmål som
gäller självmord p g a mobbning på arbetsplatsen.
Det
första målet avgjordes av Högsta domstolen. HD och Göta
hovrätt ansåg inte, till skillnad från Norrköpings tingsrätt, att bevisningen
höll för att göra staten skadeståndsansvarig gentemot två söner
vars pappa tog sitt liv då han var frihetsberövad. Självmord
i häktet p g a akut psykiskt lidande har
vi skrivit om på bloggen tidigare.
En
del av svårigheten att bevisa att stat, kommun eller enskild har ansvar för
någon annans självmord kan utläsas i rättsfallet från HD, som ansåg att det
inte var bevisat att staten ”borde ha insett att det fanns en verklig och
omedelbar risk” för självmordet. Staten behövde alltså inte betala skadestånd
till sönerna.
Eftersom
självmord är en aktiv handling från den som har tappat lusten att leva är det
lättare för t ex en skola att hävda att ”vi visste inget, det kunde inte vi
förutse”.
Du
som läser detta känner nog till socialsekreteraren Lasse Persson i Krokom, som
tog sitt liv, högst sannolikt p g a att han blev mobbad av sina chefer (ett
läkarintyg visade att dödsfallet hade med jobbet att göra). Hovrätten kom dock fram
till ”att det inte varit fråga om oaktsamhet av sådant slag att den är
straffbar”.
Det
har hänt att polisen har utrett brottet vållande till annans död i samband med sexuella
trakasserier. 2013 utredde polisen att en 13-årig flicka i
Kumla
hade tagit sitt liv genom att kasta sig framför ett tåg. Flickan hade blivit
hotad i syfte att posera, och bilder och filmer på henne hade lagts ut på
nätet. Polisen misstänkte en pojke för vållande till annans död.
Alltför
ofta glömmer man att skolan också har ett ansvar. Föräldrar respekterar
i allmänhet skolplikten. Kommunen kan vid vite förelägga föräldrar att
fullgöra den skyldigheten (7 kap 23 §
skollagen).
Därför är det rimligt att kommunen ställs till svars om den inte uppfyller sin
plikt att garantera elevernas trygghet i skolan.
Ett
undantag där rättsväsendet faktiskt klarade av att hantera de här frågorna finner vi
i Japan. 2015 ingick en japansk kommun en förlikning och gick med på
att betala skadestånd till efterlevande till en 13-årig pojke som tog sitt liv genom
att kasta sig från fjortonde våningen 2011 efter att ha blivit mobbad av sina
klasskamrater, som uppmanade honom att öva på att ta sitt liv. Pojkens familj vände
sig till tingsrätten i staden Otsu 2012. Ärendet blev mycket
uppmärksammat
och ledde till enorm ilska bland allmänheten, samt en lagändring med syfte att
motverka mobbning.
Ett
annat av relativt få internationella exempel återfinns i Australien. Där drev
en mobbad 14-årig pojkes familj en skadeståndstalan efter att sonen i familjen
tagit sitt liv. Målet handlades av tingsrätten i Sydney. Familjen ingick en
förlikning 2012 som innebar att staten gick med på att betala skadestånd.
Vi har inte stött på några motsvarande fall från USA eller England, två länder som
annars har ett starkt rättsligt skydd för den enskildes rättigheter.
I
Sverige har den enskilda människan länge haft en svag ställning gentemot staten. Innan
skadeståndslagens tillkomst 1972 fanns inget skadeståndsansvar alls för skador
som staten åsamkade enskilda medborgare.
Ett
exempel på hur lågt enskilda människors värdighet och rättigheter värderas är behandlingen
av de kvinnor och män som tvångssteriliserades mellan 1934 och 1975, många av
”rashygieniska” skäl. År 2000 ansågs de ha rätt till 175 000 kr vardera i
skadestånd. Av de ca 63 000 människor som steriliserades lär ca 2 000
människor ha begärt och fått ut sådant skadestånd. Vissa lär ha struntat i att
begära ut det, eftersom de ansåg att det var så löjligt lågt.
Advokater, läkare och psykologer
När
det gäller att väcka talan kan man dela upp mobbing- och trakasseriärenden i
två kategorier: 1. de som fortfarande pågår (där ett barn fortfarande kränks)
och 2. de som är avslutade (sker inte sällan genom att barnet har bytt skola).
1.
Om ditt barn kränks: låt ditt barn träffa läkare och kontakta advokat
Om ditt barn mobbas kan du höra av dig till oss eller någon annan advokatbyrå som arbetar med de här frågorna. Om du vill att ditt barn skall gå kvar i skolan, och
ingenting verkar hjälpa för att få till stånd en förbättring, kan detta vara
ett möjligt sätt att få till stånd både upprättelse och en förbättring av
skolans rutiner.
En
skadeståndstalan kan i bästa fall leda till en varaktig förändring på skolan,
att skolhuvudmannen ger vika och betalar skadestånd samt genomdriver
förändringar. Om huvudmannen helt plötsligt får ett skadeståndskrav riktat mot
sig kommer frågan om mobbning/trakasserier att prövas en instans utanför
skolvärlden, d v s tingsrätten. Detta kan i bästa fall få konsekvenser för
ledarstil, rutiner och medvetenhet om mobbning på kommunnivå (ägarnivå om det
är en friskola).
Samtalsterapi är inte det viktigaste då mobbningen fortfarande pågår, utan snarare efteråt, då situationen har blivit bättre. Barn- och ungdomspsykiatrin brukar inte vilja hjälpa till i
sådana ärenden där det är skolsituationen som gör att ett barn mår akut dåligt. Det
som behövs i det akuta skedet är inte behandling utan att skolan helt enkelt åtgärdar
mobbningen.
Däremot
är det en bra idé - för att inte säga mycket viktigt - att se till att ditt barn får träffa en läkare, om mobbningen
pågår just nu. Barn som mobbas drabbas extremt ofta av fysiska symtom, särskilt
ont i huvudet och ont i magen. Läkaren bör informeras både om barnets fysiska och psykiska mående,
eftersom de hänger ihop. Läkaren kan hjälpa till att sätta press på en skola
som inte gör något, och även upprätta intyg som kan åberopas i tingsrätten, för
att tingsrätten skall bli medveten om allvaret i situationen. Samtidigt, för att läkaren ska kunna upprätta ett tillförlitligt intyg, är det viktigt att läkaren får informationen från barnet, och inte andrahandsinformation från föräldern.
2.
Om ditt barn har kränkts tidigare: överväg traumabehandling
För
dig som läser det här som har ett barn som har varit utsatt förut, eller för
dig som själv har varit det, är situationen annorlunda. Förhoppningsvis har du
kunnat gå vidare i livet och börja återuppbygga ett normalt liv. Här finns det
skäl att fråga sig om det är värt att kontakta advokat.
Nu
menar vi inte den självrisk som du betalar (i normala fall 20 % av arvodet,
som inte täcks av hemförsäkringen). Det vi menar är att om det har gått en tid
sedan du eller ditt barn blev utsatt, så är det ett stort steg att gå igenom
allting en gång till.
Vi rekommenderar ingen som har tidigare har varit utsatt för mobbning och
trakasserier tidigare att kontakta advokat och gå igenom sina gamla trauman en
gång till utan att samtidigt överväga att ta kontakt med vårdcentralen eller
med en samtalsterapeut med inriktning på kris- och traumaterapi.
Vår erfarenhet är att KBT-terapi och liknande behandlingar är effektiv för t ex krigs- och tortyrskadade
flyktingar för att de skall kunna få ett normalt liv.
Advokatkåren
är nämligen inte terapeuter. Vi kan inte erbjuda den typen av hjälp. Däremot
kan vi kräva ersättning inom ramen för en skadeståndstalan för eventuella utlägg för
samtalsterapi. Dessutom kan ett intyg
upprättat av psykolog vara viktig som bevisning i
tingsrätten, även om läkarintyg typiskt sett väger allra tyngst.
Vi rekommenderar alltså att man går och pratar med någon när mobbningen har upphört. Som
mobbningsöverlevare befinner man sig, liksom den som överlevt krig och
förföljelse, i ett läge där man måste skapa nya förutsättningar för att få ett
bra liv. KBT-terapi kan förmedlas via vårdcentralen där du bor. Du kan även hitta
många specialister på kris- och traumabehandling via Psykologiguiden.
Om
det är så att den som har blivit mobbad eller trakasserad har hunnit bli äldre
än 15 år kan det krävas att hon eller han vittnar om sina upplevelser i
tingsrätten. Även yngre barn kan förväntas delta i någon form, t ex genom att
tala med en läkare om sina upplevelser så att läkaren kan upprätta ett intyg. Självklart krävs det styrka och energi för att orka med
allt detta.
Varje
ärende är unikt, och det finns för- och nackdelar med att söka juridiskt
biträde i efterhand, och på sätt och vis börja kämpa en gång till. Det är
betydligt enklare ur ett rent mänskligt perspektiv att skaffa advokathjälp då
mobbningen och trakasserierna pågår som värst. I vilket fall som helst: med en
advokat på ditt barns sida ökar chanserna för att du kan få rätt mot skolan.
2 kommentarer:
Hej,bra skrivet. Men! Jag har en son som är mobbad och misshandlad nu i tre år. Vi har gjort precis allt! Möten på skolan,möten mellan honom o min son. Polisanmälningar.anmälan till soc. Anmält skolan. Allt! Han fortsätter ändå att mobba. Han är under 15. Det måste finnas något att göra med den som mobbar. Vi har knackat alla dörrar och ringt alla nummer ingen kan svara oss. Skolan var inte särskild intresserad att hjälpa till så det fortsatte även på fritiden. Min son får inte längre gå ut själv för stor risk finns att han blir stoppad av den här mobbaren. Och mobbaren har också skyddad id så han utnyttjar det för fullt. Vi har tom snackat med polisen och vädjat efter hjälp. Nej inget hände. Min son bytade skola,medan han mobbaren stannade kvar. Så vad ska man göra? Vad gör man med sådana som mobbare? Ett inlägg hade varit bra! Vem tar tag i dem egentligen ingen,för de bara fortsätter. Och alla i stan vet vem.min son är men vi kan inte säga vem mobbare är?! Eller kokt stryk bara hjälper.
Hej,
Och tack för din kommentar. Enligt 5 kap. skollagen finns en rad åtgärder som skolan får vidta mot en elev som mobbar.
Det är dock långt ifrån alla skolor som ens har med dessa åtgärder i sina planer mot kränkande behandling och diskriminering. Vissa skolor väljer att i sina "planer" hänvisa vidare till soc och polisen i stället - så att skolan ska slippa att själva ta itu med problemen.
Du kan läsa en utförlig genomgång av de här åtgärderna enligt 5 kap skollagen under rubriken "Skolans befogenheter" på sid 39-40 i den här likabehandlingsplanen:
http://skola.vetlanda.se/download/18.1e7db267156b012a509742d6/1472792948296/Likabehandlingsplan+2016-17.pdf
Med vänlig hälsning
Jörgen Frisk
Skicka en kommentar