Ska det verkligen behövas rättsprocesser?
Att en
advokat hjälper en kränkt flicka eller pojke att få ekonomisk kompensation, en
ursäkt och en upprättelse i efterhand är visserligen någonting positivt, även
om ingen advokat kan garantera en framgång på förhand. En domstolsprocess är
alltid lång och krävande, både i tid och energi, för barnets föräldrar som
måste vara engagerade och aktiva med att skaffa fram tillräcklig bevisning som
kan övertyga en domstol om att skolan inte har gjort tillräckligt.
Det finns
inga garantier för att vinna en rättsprocess. Med andra ord: det finns alltid
en risk att förlora, vilket innebär att barnet (i praktiken barnets föräldrar)
måste stå skolans rättegångskostnader. Det kan då röra sig om betydande belopp.
(Det finns en skyddsregel i 6 kap. 13 § andra stycket skollagen som ger tingsrätten möjlighet att låta barnet slippa stå motpartens rättegångskostnader även om barnet förlorar, men inte heller detta är något man kan garantera. Det är helt upp till tingsrätten att avgöra om så ska ske. Kravet är att tingsrätten ska anse att barnet hade skälig anledning att få sin sak prövad.) Även av denna anledning bör en rättsprocess om mobbning ses som en sista utväg.
Samtidigt är det så att en advokat bara kommer att åta sig ett ärende om det
finns en god chans att vinna framgång. Men som sagt, det finns inga garantier
för att vinna.
En
rättsprocess kan i bästa fall leda till viss ekonomisk kompensation, och kanske även till
att en olämplig rektor får sluta. Kanske leder det till förbättrade rutiner på
skolan, och att kommunen eller ägaren som driver skolan får upp ögonen för hur
viktigt det är att vara på sin vakt mot mobbning.
Rektorns och skolledningens ansvar
Sociologen
Björn Ahlström har visat att eleverna själva upplever mindre mobbning på de
skolor där rektorn anser att mobbning är ett problem. På skolor där rektorn
inte upplever mobbning som ett problem upplever eleverna att nivån av mobbning
är högre. (Bullying and social objectives s. 44-45) Alltså är mobbning en fråga om ledarskap. En rektor – tillsammans med
kommunen eller ägaren som driver skolan – som tror att ”på vår fina skola har
vi minsann ingen mobbning” tycks vara den största enskilda faran för barns
trygghet och studiero.
En annan
forskare, Arne Forsman, kopplar i sin avhandling denna naiva och passiva inställning från vissa
rektorer och skolledare, som kan bana väg för mycket ont, till ”fördomarna om
barns inneboende godhet” (Skolans texter mot mobbning s. 193). Med detta menas inte att
barn är av naturen goda eller onda, lika lite som vuxna är det. Men att inte ta
faran för mobbning på allvar är fegt och oansvarigt.
Ett annat
ord för mobbning är kamratförtryck. Och förtryck är precis vad det rör sig om.
Det är något som, skulle vi våga påstå, den absoluta majoriteten av alla lärare
vill bekämpa. Att alla kompetenta och engagerade lärare och fritidspedagoger
har stöd uppifrån är en avgörande förutsättning för att mobbning inte ska
frodas i skolmiljön.
Negativt exempel 1: kommuner som försäkrar sig för
att ”skydda sig” mot eventuella rättsprocesser
De flesta
barn och föräldrar håller nog med oss om att det är rent ut sagt stötande att
många kommuner skaffar sig försäkringar som ger dem juristhjälp om de hamnar
i en rättsprocess mot en flicka eller pojke som har blivit mobbad och kränkt.
Hur kan en kommun mena allvar med att man är emot mobbning om man samtidigt
använder en del av sin budget till att försäkra sig så att man kan betala
jurister om man blir stämd av ett mobbat barn? Det går inte ihop.
Negativt exempel 2: brist på kunskap hos
skolledning och kommuner
En annan
sak är bristen på kunskap om mobbning. Man kan förutsätta att pedagoger idag
aldrig har varit så kunniga om mobbning som förut. Men om skolledningen och
kommunen knappt vet vad mobbning är, så hamnar lärarna i en konstig sits. De
kanske rentav riskerar sitt jobb om de vill ta till krafttag för att motverka
mobbning, och sedan arbetsgivaren – rektorn och kommunen eller ägaren – tycker att ”varför
då, vi har väl inga problem med mobbning?”.
Det finns
massor av forskning om mobbning. Och den som driver en skola är skyldig enligt
lag att driva skolverksamheten på ett visst sätt. Utbildningen ska nämligen
baseras på forskning och beprövad erfarenhet, heter det i skollagen.
Vi menar
inte att alla kommunpolitiker ska doktorera i pedagogik. Men åtminstone bör de
politiker som sitter i barn- och utbildningsnämnden, rektorernas närmaste chefer,
ha koll på vad mobbning är. Vi håller med Arne Forsman, som på s. 232 i sin
ovan nämnda avhandling kritiserar ”kommunala lekmannapolitikers bristande kunskaper om
just forskning och vetenskap”.
För den
som vill bli uppdaterad kan vi rekommendera en enda text som förklarar vad mobbning
är: doktorsavhandlingen Inneslutandets
och uteslutandets praktik av Marie Wrethander.
Hur bygger barn upp relationer?
Wrethanders
avhandling är den bästa text vi känner till om mobbning. Den handlar inte bara
om mobbning, utan handlar om hur barn (och faktiskt även vuxna) bygger upp sina
relationer. Wrethander sätter alltså in mobbningen i ett sammanhang.
För det
första är det underhållande läsning, eftersom Wrethander hela tiden befinner
sig bland barnen i skolan och återberättar vad de gör och vad de säger: hon
besökte nämligen en fjärdeklass två dagar i veckan i ett läsår. Det blev 62
besök och 300 timmar som hon umgicks med eleverna. Wrethander satte inte ens
sin fot i lärarrummet. Barnen var helt med på att hon var ”en av dem”, så långt
det är möjligt för en vuxen.
Wrethander
visar hur likhet och olikhet är viktig för barns sätt att skapa sin egen
identitet och skapa vänskap med varandra. Alla barn, även de mest ”populära”,
fokuserar ständigt på vem de helst vill sitta bredvid eller göra en uppgift
med.
En av
pojkarna i ett litet kompisgäng säger till exempel om Andreas, en pojke som de
inte vill umgås med: ”han är inte min sort”. Samma mönster upprepas mot en
pojke från Finland, Markus, som kommer som ny till klassen och snabbt blir
utanför. Bland annat blir han retad för sin brytning. Wrethander skriver: ”Att
ansätta Markus verkar fungera för att vinna status och positiv bekräftelse för
egen del”.
Wrethander
citerar William Corsaro, som har gjort sociologiska studier på barn sedan
sjuttiotalet. Corsaro noterar att ”barndomen är en väsentlig del av samhället”.
Det är en viktig poäng, för det finns en stark ”äh, de är ju bara barn”-tendens
bland vuxna som saknar kunskap. Den som har sett Anna Odells film Återträffen kommer kanske ihåg att en av
mobbarna försvarar sig i efterhand, i vuxen ålder, med just den frasen: ”Vi var
ju bara barn”. I filmen svarar då Anna, mobboffret: ”Ja, men inte för
varandra”.
De barn
Wrethander studerar gick i fjärde klass och var för unga för att ägna sig åt
sexuella trakasserier, något som brukar äga rum senare, i högstadiet. Men
däremot konstaterar hon att det förekommer invandrarfientliga trakasserier bland
fjärdeklassarna. Hon skriver: ”Andreas, Nelly och Markus uteslöts ofta från
aktiviteter och gemenskaper med deras utländska bakgrund som motiv eller
medel”.
Wrethander
visar tydligt hur barnen använder invandrarfientliga glåpord ”som ett redskap
för att peka ut en individ och därmed tillskriva henne/honom egenskaper och
förväntat agerande” och ”för att sanktionera och rättfärdiga de kränkande och
förnedrande handlingarna”. Efter att ha läst detta är det svårt att hävda att
barn ”bara är barn”.
Den
viktigaste poängen med Wrethanders avhandling är att hon tydligt visar hur barn
använder sig av inneslutande och uteslutande beteenden för att skapa
samhörighet och markera avståndstagande. Att detta beteende inte går överstyr,
att barnen känner att det finns en gräns för vad som är okej, är centralt i
kampen mot mobbning.
Vi håller
med Wrethander, som idag är chef för utbildningen av rektorer på Göteborgs universitet, då hon säger
till Lärarnas tidning att uttrycket mobbning är delvis
förlegat. Snarare bör man kanske tala om ”okamratligt beteende” eller något
liknande, för att täcka in mer vad det egentligen handlar om, och framför allt
för att därigenom understryka att det inte är ”tufft” eller ballt utan lågt och
svagt att hävda sig genom att trycka ned någon som är annorlunda och ensam. Att
sparka nedåt kräver ingen styrka. Styrka är att stå på den svagares sida även
då du är populär. Det är något att vara stolt över, något att bygga vidare på.
Det här gäller förstås både barn och vuxna. Barn är inte så olika oss som vi
vill tro.
Vad kan man lära sig av Wrethanders år med fjärdeklassarna?
Lärare
och fritidspedagoger måste få stöd och uppmuntran uppifrån för att få in barnen
i en bredare, mer positiv gruppidentitet som inte behöver syndabockar och
hackkycklingar. Det är ett uselt, simpelt och ovärdigt sätt att skapa en egen
positiv självbild. Det finns andra sätt som vi människor kan höja upp oss, utan
att trycka ned andra. Kamratskap är en färdighet, en förmåga, som barn behöver
hjälp med att träna upp. Hit hör att vara anständig och reko mot alla, även mot
de som inte är lika bra på sport eller matte, eller har lika fina kläder.
Barn kan utan
problem lära sig att vara som Flugornas
Herre. Det kräver ingen träning alls. Låt barnen göra exakt som de vill,
och låt internet uppfostra dem, så kommer djungelns lag att ta över med tiden.
Om lärare
och fritidspedagoger inte motarbetas indirekt genom okunskap och naivitet från
rektorer och kommunpolitiker får de lättare att lära eleverna att vara goda
förebilder, att ta efter lärarnas goda exempel. Att det faktiskt kan vara
”coolt” för den som är populär och bra på sport att respektera och vara schysst
den som inte är bra på sport och ”socialt isolerad”. Alla behöver inte vara
bästisar. Men det måste finnas en ”hyfsat hög lägstanivå”.
Det
saknas inte positiva litterära förebilder, från Pippi till Harry Potter,
handlar om att den som är stark måste använda sin styrka på ett vettigt sätt
och inte förtrycka och bossa utan skydda och vara hygglig mot den som är svag. Filmen
Central Intelligence som kom häromåret är ett
annat exempel: en actionkomedi film som tar upp ämnet mobbning.
En annan forskare
som har byggt vidare på Corsaros rön om inneslutande och uteslutande är Britt
Tellgren. Hennes licenciatavhandling i pedagogik Förskolan som
mötesplats är en studie av förskolebarn. ”Uteslutningsstrategier
som att jaga bort andra, att ignorera någon och att hänvisa
till ålder och storlek var synliga i barnens lek”, noterar Tellgren.
Tellgren
poängterar också hur viktig pedagogens roll är, även på förskolan: ”i
situationer där pedagoger har en tillåtande, glad och humoristisk framtoning i
samspelet med barnen, så visar sig denna framtoning även i barnens agerande
gentemot varandra”.
Barnets rätt till respekt
En annan
författare som är värd att läsa för alla som har det minsta med skolverksamhet
att göra är klassikern Barnets rätt till
respekt av Janusz Korczak. ”Barnen kan inte skilja mellan viktigt och
oviktigt”, skriver Korczak. Det är pedagogens jobb att visa dem den skillnaden.
Korczak
skriver också om hur (mindre starka) pedagoger som inte vågar ta strid med
aggressiva elever i stället kan ingå ”allianser” med dessa elever för att på så
sätt få ordning i klassrummet. Att detta inte är en hållbar lösning, och att
pedagoger måste kunna ta konflikter för att upprätta sin egen auktoritet, är
något som påpekas i följande artikel i Lärarnas Tidning.
Samspelet mellan pedagoger och elever
Skolverket
genomförde en tre år lång studie där 10 000 fjärde- till niondeklassare
deltog. Av forskningssammanställningen Vad fungerar? Resultat av utvärdering av metoder mot
mobbning kan följande utläsas. För det första: att Skolverket är
kritiskt mot färdiga paketlösningar. ”Det existerar ingen enskild insats som
leder till en kraftig minskning
av mobbningen”. I stället förordar man ett antimobbningsarbete från grunden, ”där
all personal är involverad och alla elever ges möjlighet att delta”.
När skolan utgår från ”hela skolans engagemang” får
det effekter på elevernas upplevelse av delaktighet och hur de beter sig mot varandra.
Även vid skolor som varit präglade av ett ”tufft klimat”, har man framgångsrikt
lyckats reducera andelen mobbade elever, bland annat genom att hela personalen
varit engagerad i arbetet.
Att det
går att få till stånd en förändring även på skolor med ”tufft klimat” bevisar
vad vi ser. Det är inte en fråga om pengar, utan om engagemang. Om det vore en
fråga om pengar skulle inte mobbning vara så utbrett i vissa rika kommuner och
på kända friskolor.
Det är
alltså frågan om ett aktivt förhållningssätt, inte bara någonting som ska
undvikas utan någonting annat som ska till, ett fokus på god kamratskap. På en
skola talar personalen om jämlikhetens
kultur. Även eleverna på den skolan visar under intervjuerna att de har
blivit en del av denna gemenskap. Fokuset ligger på det gemensamma arbetet: antimobbningsarbetet ska utvecklas
på skolan, av elever och personal. Delaktighet ger legitimitet, konstaterar
Marco Nilsson i sin bok Juridik i
professionellt lärarskap (3 uppl., 2016, s. 74-75).
Faktum är
att Skolverket konstaterade att inte ett enda av de färdiga programmen som säljs
till skolorna är problemfritt. Det finns ingen enkel eller ytlig quick fix. Det behövs en jämlikhetens
kultur för att motverka mobbning, som är en form av ”våldsamt
ojämlikhetsskapande” (Ekerwald och Säfström, Levd demokrati? Skola och mobbning i ungdomars liv, 2012, s. 170).
Det krävs
en ”hela skolan-ansats” som omfattar alla elever och all personal. Fokuset
ligger på motarbetandet. Redan då det når åtgärdandestadiet har det egentligen
gått för långt. Och då handlar det verkligen om att agera snabbt. En rektor
säger i utredningen:
Vi tänker nolltolerans när det gäller mobbning. Har
vi inte varit i kontakt med föräldrarna eller satt i gång en process samma dag
(om något eventuellt inträffar), så ser vi det som ett misslyckande. Vi vill
satsa mycket på att det inte bara är en person, till exempel kuratorn, som ska
ta hand om detta utan det är allas ansvar.
Citatet
påminner om vad en skolpedagog sade apropå lyckat antimobbningsarbete: ”Här
sopar vi aldrig problemen under mattan”. Citatet levererades efter att skolan i
fråga konstaterades ha minst mobbning i länet då Folkhälsoinstitutet gjorde
en enkät bland landets niondeklassare 2010.
Man kan
lära sig en hel del bara av att läsa exempel från olika skolor som har lyckats
bra med antimobbningsarbetet. Följande är direkta citat ur rapporten.
Flera av de skolor som framgångsrikt förebyggt
mobbning karakteriseras av att eleverna är engagerade i det förebyggande
arbetet. Vid en av skolorna berättar eleverna om att de varit med och utformat
skolans ordningsregler.
Många av de framgångsrika skolorna har aktiviteter
för att främja relationerna mellan eleverna, både i klasserna och mellan
årskurser. I flera av skolorna anordnar äldre elever aktiviteter för de yngre. Det kan handla om
temadagar, fotbollsskolor m.m.
Att
antimobbningsarbetet måste genomsyra hela skolan framgår av att även sådan
personal som inte jobbar direkt som lärare, däribland städare och vaktmästare,
är med och bidrar. En skolledare berättar:
Det är viktigt att vi får med framför allt våra
lokalvårdare och vår vaktmästare. De känner våra barn väldigt väl, de rör sig
runtom i skolan och ser jättemycket och de är en väldigt integrerad naturlig
del i arbetet i stort, i personallaget skulle jag vilja säga.
Självklart
har det en stor moralisk betydelse för barnen att veta att även ”vaktis” och
städpersonal är en del av kampen mot mobbning och trakasserier. Det skapar en
trygghet och en sammanhållning, och för barnens del blir det desto klarare att
det faktiskt rör sig om värderingar som gäller alla, som inte bara är tomt
prat.
Pedagogernas främjande av vänskapliga relationer
bland eleverna
Alla som
har eller har haft en ledar- eller chefsroll vet att grupper noga iakttar
ledaren, anpassar sig efter ledaren och ser vad hon eller han gör. Det gäller
vuxna, och det gäller självklart barn. Till en bra ledares uppgifter hör att
skapa en varm, tillåtande och fördomsfri atmosfär
i gruppen med högt i tak, och att aktivt markera att det inte är okej att en
eller flera försöker trycka ned någon i gruppen. Du kan inte skratta eller tiga
om någon i gruppen kränker någon annan. Lärares ansvar som ledare, som
elevernas vuxna föredömen och förebilder, går inte att underskatta. Rektorns
ansvar som lärarnas ledare är lika viktigt.
En
avhandling från psykologen Tomas Jungert pekar på att klimatet mellan elever
och lärare har stor betydelse för hur barn och ungdomar agerar när någon blir
mobbad. Om någon är annorlunda och mindre populär bör man som ledare särskilt
se till att den eleven blir sedd, respekterad trots att hon eller han är
annorlunda. Om läraren ignorerar den eleven (eller rentav deltar i
kränkningarna av den mindre populära eleven) kan det gå fort utför med
stämningen i gruppen.
En av de
forskare som är inne på hur viktigt det är att lärare underlättar för eleverna
att få bra relationer till varandra är Maud Ihrskog. I sin doktorsavhandling Kompisar och kamrater skriver hon:
Oavsett barnens/ungdomarnas ålder skall de
pedagoger som arbetar i verksamheterna främja kompisrelationen och verka för
att kamratrelationen fungerar. Det är pedagogens ansvar att röja de många
hinder som finns för kamratrelationer och kompisrelationer… Kanske är det ett
av lärarutbildningens viktigaste uppdrag att skapa medvetenhet om barn och
ungas behov av tillhörighet och gemenskap.
Samhällsanda och skolanda
I
sammanhanget kan det vara intressant att titta på forskning som inte direkt
gäller mobbning, utan som gäller de ”inofficiella” värderingar som präglar
skolan. Det är värderingar som kan ha stor betydelse för mobbning. Om vuxna
inte tycker att mobbning är ett stort problem och att kamratandan är viktig,
varför ska vi då förvänta oss att barnen tycker det?
Åsa
Söderström vid Karlstads universitet har skrivit en avhandling om elevansvar.
Den heter ”Att göra sina uppgifter, vara tyst och lämna in i tid”.
Söderström skriver apropå att skolgången främst av allt ses som en privat
angelägenhet: ”Tänk om vi är med och stödjer utvecklingen av egoistiska
individualister”. En av de risker hon identifierar är att ansvaret för arbetet
i skolan ”särskiljs från det sociala ansvaret”. Att vara en god kamrat (vilket
bland annat innebär att inte mobba) måste onekligen räknas till detta sociala
ansvar.
Uppmuntran och erkännande till elever och lärare
som är förebilder
Priser
som delas ut till pedagoger som hjälper eleverna att stå upp mot mobbning är en
bra idé, eftersom det sporrar och ger status åt de lärare som är framgångsrika
med detta. Ett exempel är förskolläraren Birgitta Mörnvik som fick ett sådant pris.
Vi har
även hört talas om exempel på elever som får sådana priser. En god vän
berättade nyligen om sin brorson, som fick ett stipendium när han gick ut nian
häromåret. I motiveringen till stipendiet stod det: ”För ditt arbete för ökad
trygghet och trivsel på skolan. För att du säger vad du tycker och står upp för
det du tror på. Du är en bra kamrat och en bra förebild”.
Initiativ från eleverna
Efter att
ha tittat på pedagogernas uppgifter kan vi nu titta på andra sidan av myntet:
barnens engagemang och aktivitet. Det saknas verkligen inte exempel på elever
som har engagerat sig på olika sätt. Sådant ”engagemang underifrån” är (minst)
lika viktigt som lärarnas och rektorernas engagemang uppifrån. Det är av
stor betydelse att skolan ger utrymme och fritt spelrum åt
sådana initiativ. Vi kan
nämna följande exempel från olika delar av landet.
1. Eleverna
på Solbergaskolan i Visby som marscherade genom
staden för att manifestera mot mobbning.
2. Eleverna
på Engelska skolan i Gävle som hade temadagar mot
mobbning i en vecka.
3. Eleverna
på Söderbaumska skolan i Falun som använde sig av
"fula ord" för att diskutera mobbning.
4. Eleverna
som arbetade med ett antimobbningsprojekt på Rörviks skola i Vimmerby.
5. Elevrådet
på D-skolan i Oxelösund som bad rektorn att beställa
förbudsskyltar mot mobbning.
6. Eleverna
på Björkhaga skola i Botkyrka som arrangerade en
poesikväll mot mobbning.
De här
positiva exemplen är, tycker vi, en betydligt bättre och mer framkomlig väg för
att motverka mobbning och trakasserier i skolan än att låta det eskalera ända tills saken hamnar i domstol. Fler sådana initiativ kan leda
till att färre hamnar i den fruktansvärda sitsen att mobbningen går överstyr och det behövs en rättsprocess för att få upprättelse för
något som borde ha gått att stoppa på ett mycket tidigare skede.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar